Cena podstawowa: 64 600 EU netto

Model EuroStar SL to nowoczesny, ultralekki samolot wyznaczający nowe standardy jakości, 

niezawodności i komfortu na rynku samolotów ultralekkich, na którym spółka Evektor-Aerotechnik

jako certyfikowany producent samolotów stosuje się do najwyższych standardów obowiązujących

w lotnictwie ogólnym. W 50 krajach na całym świecie użytkownicy eksploatują ponad 1000 egzemplarzy modelu

EuroStar. Model ten jest zatem najczęściej wybieranym ultralekkim samolotem.

Sportowy, elegancki i wygodny

Nowoczesny, sportowy wygląd, wygodna kabinie pilota i doskonała jakość wykonania stanowią wyraz zaangażowania i pasji do latania całego zespołu Evektor. Nowe, eleganckie wnętrze, mieszczące ergonomicznie zaprojektowaną kabinę o szerokości 1,18 m, zapewnia komfort nawet podczas długich lotów.

Jakość potwierdzona certyfikatem

Konsekwentnie wysoka jakość i niezawodność samolotu EuroStar SL jest wynikiem ponad 45 lat doświadczenia w produkcji. Proces produkcji tego samolotu jest certyfikowany przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego. Produkcja tego samolotu odbywa się w ramach takiego samego systemu zarządzania, jak w przypadku certyfikowanych samolotów wykorzystywanych w lotnictwie ogólnym.

Doskonałe parametry lotu

Doskonałe własności pilotażowe, potwierdzona w praktyce łatwość wychodzenia z korkociągu, stabilność podczas lotu oraz trwałość wykonanego z metalu płatowca czynią z modelu EuroStar SL popularny ultralekki samolot treningowy w szkołach pilotażu na całym świecie. EuroStar SL przeszedł wiele testów pod kątem wychodzenia z korkociągu., obejmujących wykonanie ponad 450 korkociągów we wszelkich możliwych konfiguracjach.

Nowoczesna i solidna konstrukcja płatowca

Bardzo solidna konstrukcja płatowca samolotu EuroStar SL została wykonana z anodowanej i odpornej na korozję blachy. Wszystkie połączenia konstrukcyjne są nitowane i klejone, co zwiększa trwałość konstrukcji. Trwałość płatowca została potwierdzona podczas intensywnej eksploatacji samolotów EuroStar SL w szkołach pilotażu na całym świecie.

Masa samolotu pustego

EuroStar SL to jeden z najlżejszych zaawansowanych technologicznie samolotów ultralekkich na rynku, który jednocześnie może przewozić największą ilość sprzętu, osób i paliwa. Dzięki niskiej masie własnej samolot EuroStar SL został dopuszczony do eksploatacji w krajach, w których obowiązują najsurowsze wymagania dotyczące masy własnej, m.in. w Wielkiej Brytanii.

Holowanie szybowca

Model EuroStar SL to samolot często wykorzystywany do holowania szybowców i transparentów, ze względu na znacznie niższe koszty eksploatacji w porównaniu do samolotów wykorzystywanych w lotnictwie ogólnym. EuroStar SL jest dopuszczony do holowania szybowców o masie nieprzekraczającej 700 kg oraz transparentów o maks. powierzchni 140 m2.

Wnętrze

 

Elegancja i najwyższy komfort

Nowe, ergonomiczne, luksusowo i elegancko wykończone wnętrze, wyjątkowa przestronność i najnowocześniejsza awionika zapewniają najwyższy komfort podróży. Wygodne fotele z wysokimi oparciami, regulowane pedały, eleganckie nawiewy, tapicerowane podłokietniki, uchwyty na butelki oraz inne opcje wyposażenia kabiny sprawią, że nawet podczas długiego lotu pilot będzie czuł się wypoczęty.

Nadzwyczajna przestronność i widok 360°

Kabina pilota jest wyjątkowa szeroka - 1,18 m, dzięki czemu wygodnie mogą w niej podróżować nawet większe / wyższe osoby. Kabina zapewnia widoczność w zakresie niemal 360°, co pozwala pilotowi czuć się pewnie w każdej fazie lotu.

Awionika

Standard EquipmentOptional Equipment

Przyrządy do kontroli parametrów silnika

  • Wskaźnik prędkości obrotowej silnika
  • Wskaźnik temperatury głowicy cylindra (°C albo °F)
  • Elektryczny wskaźnik ilości paliwa
  • Wskaźnik temperatury oleju (°C albo °F)
  • Wskaźnik ciśnienia oleju (MPa albo psi)

Przyrządy do kontroli parametrów lotu

  • Wskaźnik prędkości powietrznej (węzły albo km/h)
  • Wysokościomierz (stopy albo metry)
  • Kompas magnetyczny
  • Wskaźnik prędkości pionowej (stopy/min albo m/s)
  • Zakrętomierz/chyłomierz

Przed przegrodą ogniową

  • Silnik Rotax 912 ULS (100 KM, łącznie ze sprzęgłem ślizgowym i Airbox)
  • Śmigło Propuls AES 1700/3/R, wykonane z kompozytów, regulacja z ziemi, kołpak
  • Akumulator 12 V
  • Układ wydechowy
  • Łączony układ chłodzenia silnika
  • Smarowanie: wymuszone, sucha miska olejowa
  • Dwuiskrowy elektroniczny układ zapłonowy
  • Elektryczny rozrusznik
  • Generator prądu zmiennego
  • Zaślepka rewizji poziomu oleju

Przyrządy sterowania

  • Dwa hamulce hydrauliczne (4 pompy)
  • Dwa drążki sterownicze
  • Mechaniczne klapy
  • Sterowanie wzdłużne, boczne, klapami i kołem przednim za pomocą popychaczy/cięgien
  • Sterowanie przepustnicą z blokadą
  • Regulowane pedały
  • Nowa konstrukcja panelu przyrządów
  • Wyłączniki automatyczne na przycisk
  • Sterowalne koło w sekcji dziobowej
  • Podwójny przełącznik uruchamiający
  • Dźwignia ssania

 

 

 

Wygląd wewnętrzny

  • Układ wentylacji z wlotami powietrza typu NACA oraz gałkowe nawiewy boczne na osłonie kabiny
  • Standardowe fotele z podparciem odcinka lędźwiowego kręgosłupa
  • Luksusowe wykończenie wnętrza
  • Czteropunktowe pasy bezpieczeństwa
  • Usztywnione odcinki barkowe pasów bezpieczeństwa
  • Kieszenie boczne na mapy
  • Podłokietniki
  • Tylny przedział bagażowy z siatkami przytrzymującymi bagaż
  • Sygnalizacja otwarcia/zamknięcia osłony kokpitu
  • Zapasowe gniazdo 12V

Wygląd zewnętrzny

  • Zaawansowana konstrukcja płatowca, wykonana z anodowanej i odpornej na korozję blachy
  • Wszystkie połączenia konstrukcyjne nitowane i klejone - dłuższa eksploatacja samolotu
  • Wszystkie główki nitów zrywalnych wypełnione masą uszczelniającą
  • Malowanie na kolor biały
  • Podwozie trójkołowe ze sterowalnym kołem w sekcji dziobowej
  • Opony kół podwozia głównego: 14 x 4,00
  • Opona koła podwozia przedniego: 14 x 4,00
  • Odchylana osłona kabiny z ochroną przed promieniowaniem UV
  • Osłona kokpitu z zatrzaskiem stosowanym w samochodach, z oddzielną blokadą (zamkiem) osłony
  • Zbiornik na paliwo w kadłubie (65 l)

Akcesoria

  • Sprzęt do obsługi naziemnej
  • Osłona naziemna
  • Podręcznik obsługi dla pilota
  • Podręcznik konserwacji
  • Książka serwisowa
  • Zestaw zapisów testowych samolotu

 

 

 

 

 

 

Do samolotu można zamówić indywidualnie najnowocześniejsze wyposażenie, m.in. Awionikę cyfrową, autopilot, pakiet komfortowy kabiny pilota, spadochronowy balistyczny system ratunkowy i inne.

  • Najnowocześniejsza awionika COMM/NAV/GPS firmy Garmin
  • Zaawansowana awionika zintegrowana - system Dynon SkyView / TL Integra
    Zintegrowany system awioniki z funkcjami EFIS i EMS, dane powietrzne/wysokość/kierunek lotu (układ ADAHRS), systemy wielofunkcyjne, w tym trójwymiarowe mapy terenu, dane do systemów nawigacyjnych i zintegrowany autopilot.
  • Pakiet komfortowy kabiny pilota
    Eleganckie wykończenie, konsola środkowa, podłużny panel przyrządów, podłokietnik środkowy i boczne, ergonomiczne uchwyty, uchwyty na butelki, kieszenie w fotela (przednie i boczne), wydłużone panele boczne, eleganckie dywaniki.
  • Wygodne wysokie fotele
    Wygodne fotele z wysokimi oparciami zapewniają komfort podróży nawet podczas długich lotów. Fotele można złożyć, co ułatwia dostęp do dużego przedziału bagażowego.
  • Balistyczny system ratunkowy
    Spadochronowy balistyczny system ratunkowy zwiększa bezpieczeństwo w sytuacjach awaryjnych. Spadochron jest przymocowany do płatowca i uruchamiany za pomocą dźwigni znajdującej się w kabinie pilota.
  • Światło przeciwkolizyjne, światła pozycyjne i do lądowania (Whelen)
    Zewnętrzne oświetlenie LED zarówno pozwala oszczędzać energię, jak i zapewnia doskonałą widoczność.
  • Możliwości eksploatacji w warunkach zimowych
    Samolot może być eksploatowany również zimą.
  • Sprzęt do holowania EuroStar SL jest dopuszczony do holowania szybowców o masie nieprzekraczającej 700 kg oraz transparentów o maks. powierzchni 140 m2.

Pobierz listę zatwierdzonego przez Evektor-Aerotechnik wyposażenia opcjonalnego samolotu EuroStar SL. Aby zapewnić niezawodne i bezawaryjne działanie wszystkie systemów i układów samolotu, zalecamy korzystanie wyłącznie z wyposażenia, które zostało zatwierdzone przez Evektor-Aerotechnik.

Download:

List of the EuroStar SL Optional Equipment

Specyfikacja

Wymiary EuroStar SL EuroStar SL+
Długość 5.98 m (19.62 ft)
Wysokość 2.48 m (8.14 ft)
Rozpiętość skrzydeł 8.15 m (26.74 ft)
Szerokość kabiny 1.18 m (3.87 ft)

 

Masy i inne dane EuroStar SL EuroStar SL+
Masa pustego samolotu (standard a/c)  280 kg (618 lb)  288 kg (635 lb)
Maksymalna masa startowa (MTOW) 472.5 kg (1 042 lb) *
Maksymalna masa bagażu 15 kg (33 lb)  25 kg (55 lb)
Konstrukcyjne współczynniki przeciążenia  +6 / -3g  
Eksploatacyjne współczynniki przeciążenia +4 / -2g  
Pojemność standardowego zbiornika paliwa 65 l (17.17 U.S.gal.) 120 l (31.7 U.S.gal)
Pojemność powiększonego zbiornika paliwa 80 l (21.13 U.S.gal) 120 l (31.7 U.S.gal)

 

Osiągi EuroStar SL EuroStar SL+
Silnik Rotax 912 ULS 100 hp
Dopuszczalna chwilowa prędkość maksymalna 270 km/h (146 kts)
Maksymalna prędkość w locie poziomym 240 km/h (128 kts)
Prędkość przelotowa 200 km/h (108 kts)
Prędkość przepadania 35 kts (65 km/h)
Prędkość wznoszenia 7.5 m/s (1 470 fpm)
Pułap operacyjny 6 000 m (19 685 ft)
Rozbieg przy starcie (betonowy pas startowy) 100 m (328 ft)
Długość lądowania (betonowy pas startowy) 180 m (590 ft)
Zasięg (standardowy zbiornik paliwa) 750 km (405 nm) 1300 km (700 nm)
Zasięg (powiększony zbiornik paliwa) 920 km (500 nm) 1300 km (700 nm)

* MTOW with ballistic recovery system installed. Under ISA conditions. All information can change without a notice.

 

Napęd

Engine Rotax 912ULS
Liczba cylindrów  4
Maksymalna moc  100 hp
Okres międzyprzeglądowy  2000 hours
Rodzaj paliwa benzyna bezołowiowa do samochodów lub AVGAS 100LL
Śmigło Fixed pitch or adjustable on-ground and in-flight

 

Zestaw do samodzielnego montażu

Zestaw do samodzielnego montażu samolotu EuroStar SL umożliwia szybki i łatwy montaż w ciągu zaledwie 200 godzin (doświadczeni monterzy potrzebują mniej czasu).

Specyfikacja zestawu do samodzielnego montażu

Zestaw zawiera wszystkie części samolotu, za wyjątkiem silnika i akcesoriów, śmigła, awioniki i układu elektrycznego.
Kompletny płatowiec, tj. nitowany płatowiec pomalowany na czarno od wewnątrz, nitowana pionowa i pozioma część ogonowa oraz nitowane skrzydła.
Części do montażu układu paliwowego, układu hamulcowego, układu sterowania, podwozia przedniego i głównego, układu z rurką Pitota oraz panelu z przyrządami (bez otworów)
Zestaw tapicerski, dywaniki i siatki do przedziału bagażowego
Zestaw montażowy do silnika Rotax 912
Dokumentację

Holowanie szybowców i transparentów

Model EuroStar SL to samolot często wykorzystywany do holowania szybowców i transparentów, ze względu na znacznie niższe koszty eksploatacji w porównaniu do samolotów wykorzystywanych w lotnictwie ogólnym. EuroStar SL jest dopuszczony do holowania szybowców o masie nieprzekraczającej 700 kg oraz transparentów o maks. powierzchni 140 m2. Niskie koszty eksploatacji, doskonałe własności pilotażowe (również podczas holowania) oraz widok w zakresie niemal 360°z kabiny czynią z modelu EuroStar idealny samolotu do holowania.

Osiągi holowania

Konfiguracja Rotax 912 ULS, Woodcomp SR 3000XC electrically variable propeller
Rozbieg przy starcie (betonowy pas startowy) to 200 m (with Solo Blanik), to 260 m (Janus), to 300 m (Duo Discuss, 700 kg)
Take-off distance over 50ft obstacle 450 m (550 kg glider) - 600 m (700 kg glider)
Prędkość wznoszenia 2-3 m/sec at 100-120 km/h depending on towed sailplane
Prędkość przelotowa 120-160 km/h depending on towed sailplane
Zużycie paliwa 17 l / h
Holowanie testowane do  OAT +34°C.  

Galeria zdjęć