Cena podstawowa: 100 700 EU netto

Nowoczesny wygląd, doskonałe parametry lotu i koszty eksploatacji o połowę niższe

niż w przypadku tradycyjnego samolotu szkoleniowego czynią z modelu SportStar RTC

idealny wybór dla ośrodków prowadzących szkolenia dla kandydatów na licencję

pilota prywatnego (PPL) / członka załogi latającej (Part FCL), ale również dla potrzeb

utrzymania licencji pilota i dla celów rekreacyjnych.

Samolot dla aeroklubów

Model SportStar RTC przeznaczony do bieżącej eksploatacji w klubach i szkołach latania to nowoczesna i trwała konstrukcją płatowca, doskonałe parametry lotu, łatwa konserwacja i niskie koszty eksploatacji. Użytkownik tego samolotu zapewne doceni niezawodny silnik Rotax, którego zaletami są niskie zużycie i niższe koszty paliwa (silnik napędzany jest benzyną przeznaczoną do samochodów osobowych).

Doskonałe parametry lotu

SportStar RTC jest łatwy w obsłudze, dając pilotowi poczucie nadzwyczajnie harmonijnego sterowania. Sprawnie reaguje na polecenia pilota przy locie z zarówno dużą, jak i małą prędkością, oraz zachowuje stabilność w powietrzu. To wszystkie czyni model SportStar RTC ulubiony samolotem zarówno kandydatów na pilotów, jak i instruktorów pilotażu.

Nowoczesny wygląd

Konstrukcja modelu SportStar RTC bazuje na certyfikowanym przez EASA samolocie JAR-VLA i korzysta z najnowszych osiągnięć w zakresie: projektowania lekkich samolotów sportowych oraz bezpieczeństwa i komfortu w kabinie. Najwyższy w swej kategorii udźwig oraz zasięg do 1300 km sprawiają, że model SportStar RTC to doskonały samolot turystyczny.

Solidna metalowa konstrukcja płatowca

Bardzo solidna konstrukcja płatowca samolotu SportStar RTC została wykonana z anodowanej i odpornej na korozję blachy. Wszystkie połączenia konstrukcyjne są nitowane i klejone, co zwiększa odporność konstrukcji na zmęczenie. Doskonała wytrzymałość i niezawodność modelu SportStar została potwierdzona przez szkoły pilotażu na całym świecie.

Niskie koszty eksploatacji

Projektanci modelu SportStar RTC za cel postawili sobie stworzenie samolotu o niskich kosztach eksploatacji i łatwego w konserwacji oraz spełniającego specyficzne wymagania szkół pilotażu. Dzięki niskiemu zużycia paliwa (średnio 15 l/h) i łatwości konserwacji, eksploatacja tego samolotu może być o połowę tańsza w porównaniu z tradycyjnym samolotem szkoleniowym.

Balistyczny system ratunkowy

Samolot SportStar RTC spełnia najsurowsze normy bezpieczeństwa obowiązujące w lotnictwie ogólnym. Dodatkowym elementem zwiększającym bezpieczeństwo jest balistyczny system ratunkowy.

Wnętrze

 
 
W komfortowej i przestronnej kabinie z eleganckim wykończeniem, najnowocześniejszą awioniką i kompletnym wyposażeniem, pilot będzie czuł się spokojny podczas każdego lotu. Szerokość kabiny modelu SportStar RTC wynosi 1,18 m (więcej niż w czteroosobowych modelach Cessna i Piper), dzięki czemu nawet wysoki pilot znajdzie w niej wystarczają ilość miejsca.
Elegancko wykończona kabina jest wyposażona w wygodne fotele, regulowane pedały, tapicerowane podłokietniki, uchwyty na butelki oraz wydajny układ ogrzewania i wentylacji. Kabina zapewnia widoczność w zakresie niemal 360°, co pozwala pilotowi czuć się pewnie w każdej fazie lotu.

Awionika i wyposażenie

 
 

Awionika analogowaAwionika cyfrowaPrzyrządy sterowniczeWygląd wewnętrznyWygląd zewnętrznyWyposażenie opcjonalne

Przyrządy do kontroli parametrów lotu

  • Zestaw standardowych przyrządów: wskaźnik prędkości powietrznej (w węzłach), wysokościomierz (stopy/mbar), wariometr (stopy/min.)
  • Zakrętomierz/chyłomierz
  • Sztuczny horyzont RCA 26AK
  • Żyroskop kierunkowy RCA 15AK-1
  • Kompas SIRS

Przyrządy do kontroli parametrów silnika

  • Wskaźnik prędkości obrotowej silnika
  • Wskaźnik temperatury głowicy cylindra (°C)
  • Elektryczny wskaźnik ilości paliwa (lewy zbiornik / prawy zbiornik)
  • Wskaźnik ciśnienia w układzie paliwowym (mbar)
  • Wskaźnik temperatury oleju (°C)
  • Wskaźnik ciśnienia oleju (mbar)
  • Termometr zewnętrzny (°C)
  • WoltomierzLicznik godzin pracy silnika (Hobbs) z czujnikiem ciśnienia oleju

Awionika

  • System COMM Garmin GTR225A
  • Transponder Garmin GTX 328 (mode S) + ACK A30

 

 

 

rtc-analog-03-srtc-analog-01-s

rtc-analog-02-s 

Avionics

  • System Dynon SkyView 10" EFIS + 7" EMS + ADAHRS + moduł GPS (2x)
  • Moduł zapasowy ADAHRS + OAT + awaryjne zasilanie akumulatorowe (2 x)
  • Zapasowy wskaźnik prędkości powietrznej + wysokościomierz
  • System COMM Garmin GTR225A + Transponder GTX328 (tryb S) + ACK A-30
  • Kompas SIRS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

rtc-digital-02-srtc-digital-01-srtc-digital-03-s 

  • Dwa drążki sterownicze
  • Dwa hamulce hydrauliczne (4 pompy)
  • Sterowalne koło przednie
  • Regulowane pedały z dźwignią zdalnego sterowania
  • Hamulec postojowy
  • Mechaniczne klapy
  • Elektryczny trymer z dwoma wyłącznikami sterowania (kołysanie) i wskaźnik położenia trymu
  • Układ ostrzegania o przekroczeniu prędkości przepadania
  • Sterowanie wzdłużne, boczne, klapami i kołem przednim za pomocą popychaczy/cięgien
  • Sterowanie przepustnicą z blokadą
  • Zespolony przełącznik uruchamiający
  • Wyłączniki automatyczne na przycisk
  • Wyłącznik główny systemu awioniki

  • Pakiet komfortowy kabiny pilota (eleganckie wykończenie, konsola środkowa, podłużny panel przyrządów, podłokietnik środkowy i boczne, uchwyty na butelki, kieszenie w fotela (przednie i boczne), wydłużone panele boczne, ergonomiczne uchwyty drążków i klap, eleganckie dywaniki)
  • Standardowe fotele z podparciem odcinka lędźwiowego kręgosłupa
  • Boczne (przesuwne) okna wentylacyjne
  • Ogrzewanie kabiny pilota z układem nawiewu powietrza i usuwania pary z szyby przedniej i osłony kabiny, regulacja siły nawiewu ciepłego / chłodnego powietrza
  • Odchylana osłona kabiny z ochroną przed promieniowaniem UV
  • Mieszek dźwigni klap
  • „Samochodowy” mechanizm blokowania (zamka) osłony, z sygnalizacją zamknięcia/otwarcia
  • Duży przedział bagażowy z siatkami przytrzymującymi bagaż
  • Gaśnica
  • Młotek awaryjny + nóż
  • Apteczka pierwszej pomocy

  • Zaawansowana konstrukcja płatowca wykonana z anodowanej i odpornej na korozję blachy
  • Wszystkie połączenia konstrukcyjne nitowane + klejone
  • Wszystkie główki nitów zrywalnych wypełnione masą uszczelniającą
  • Zintegrowane ze skrzydłami zbiorniki na paliwo, o poj. 120 litrów
  • Malowanie na kolor biały
  • Podwozie trójkołowe z pedałami steru kierunku
  • Sterowalne koło przednie
  • Opony: 15x6.00-6 (wszystkie koła)
  • Owiewki kół (aerodynamiczne osłony kół)
  • Światło przeciwkolizyjne i światła pozycyjne WHELLEN LED na końcówkach skrzydeł
  • Światło do lądowania WHELLEN LED w skrzydle
  • Nadajnik sygnału niebezpieczeństwa

Awionika

  • COMM/NAV VOR/LOC/GS Garmin GNC255 + GI106A + XPDR GTX328 (mode S) + ACK A30
  • COMM/NAV VOR/LOC/GS Garmin GNC255 + Dynon CDI + XPDR GTX328 (mode S) + ACK A30
  • COMM Becker AR6201 + Transponder BXP6401 + BE6400
  • GPS Garmin Area 500 Atlantic  (AirGizmo)
  • Uchwyt na mini iPada

Przyrządy do kontroli parametrów lotu

  • Wskaźnik prędkości powietrznej BK-300 (km/h)
  • Wysokościomierz BG-3E (ft/inHg)
  • Wysokościomierz BG6-2 (m/hPa)
  • Wskaźnik prędkości pionowej BC10-1B (m/s)
  • Zegar cyfrowy

Inne wyposażenie

  • Balistyczny system ratunkowy Magnum Speed Soft 601
  • Silnik Rotax 912S (100 KM)
  • Dodatkowy generator prądu
  • Termostat olejowy
  • Sprzęt do holowania (do 700 kg)
  • Miernik ciśnienia w kolektorze ssącym (do śmigła regulowanego podczas lotu)
  • Opony Goodyear 15x6.00-6
  • Zewnętrzne gniazdko elektryczne
  • Osłona przeciwsłoneczna
  • Wysuwana osłona przeciwsłoneczna Koger
  • Lakierowana u góry osłona kabiny
  • Izolacja kabiny pilota
  • Przednie okno wentylacyjne (lewej + prawe)
  • Malowanie wg katalogu kolorów Evektor
  • Słuchawki David Clark 10-30
  • Fotele o średniej wielkości
  • Zakres wyposażenia dodatkowego może ulec zmianie bez uprzedzenia.

Specyfikacja

 
Wymiary  
Długość 19.62 ft (5.98 m)
Szerokość 8.14 ft (2.48 m)
Rozpiętość skrzydeł 28.40 ft (8.65 m)
Szerokość kabiny 3.87 ft (1.18 m)
Pojemność przedziału bagażowego 10.06 cu.ft (285 l)

 

Masy i inne dane  
Masa pustego samolotu 683 lb (310 kg)
Maksymalna masa startowa (MTOW) 1 320 lb (600 kg)
Maksymalna masa bagażu 55 lb (25 kg)
Konstrukcyjne współczynniki przeciążenia +6 / -3g
Eksploatacyjne współczynniki przeciążenia +4 / -2g
 
Osiągi  
Silnik Rotax 912ULS 100 hp
Dopuszczalna chwilowa prędkość maksymalna 146 kts (270 km/h)
Maksymalna prędkość w locie poziomym 115 kts (213 km/h)
Prędkość przelotowa 108 kts (200 km/h)
Prędkość przepadania 40 kts (74 km/h)
Prędkość wznoszenia 1 020 fpm (7.5 m/s)
Pułap operacyjny 15 500 ft (4720 m)
Rozbieg przy starcie (betonowy pas startowy) 620 ft (190 m)
Długość lądowania (betonowy pas startowy) 590 ft (180 m)
Zasięg 700 nm (1 300 km)
 

Napęd

 
Silnik Rotax 912ULS
Liczba cylindrów 4
maksymalna moc 100 hp
Okres międzyprzeglądowy 2000 hours
Rodzaj paliwa Unleaded automotive gasoline or AVGAS 100LL
Rodzaj Śmigła 3-łopatowe, ustawiane na ziemi śmigło Woodcomp Klassic 1700/3/R

Galeria

Wideo